آزفا
قوانین آموزشی آزفا
به منظور ایجاد نظم، ارتقای کیفیت آموزشی و فراهمکردن محیطی حرفهای و پویا، مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه حضرت معصومه(س) مجموعهای از مقررات و ضوابط آموزشی، انضباطی و مالی را تدوین کرده است. این شیوهنامه شامل قوانین مربوط به حضور و غیاب، برگزاری آزمونها و ارزشیابی، استفاده از امکانات آموزشی و فناوریهای مجازی، مقررات دانشجویان و مدرسان، و همچنین سیاستهای مالی و انصراف است. آگاهی و پایبندی به این مقررات برای همه زبانآموزان و مدرسان الزامی بوده و زمینهساز تجربهای سازنده و منظم در فرآیند آموزش خواهد بود.
1. مقررات حضور و غیاب
2. آزمونها و ارزشیابی
3. مقررات رفتاری و انضباطی
4. استفاده از امکانات مرکز
5. امنیت و ایمنی
6. سیاستهای مالی
شهریه دورهها:
مقررات انصراف و بازپرداخت شهریه:
7. سیاستهای فناوری و آموزش مجازی
8. بازنگری و اصلاح شیوهنامه
9. شرایط شركت در كلاس برخط
10. مقررات دانشجویان
۱- دانشجویان غیر ایرانی غیر فارسی زبان قبل از ورود به دوره تحصیلی باید سه سطح از دوره آموزش زبان فارسی (مقدماتی، میانی، پیشرفته) را سپری و نمره ۶۵ از ۱۰۰ را کسب نمایند.
۲- دانشجویانی که قبلا دوره آموزش زبان فارسی را سپری و مدرک زبان آموزی دارند باید در آزمون بسندگی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شرکت کرده و در صورت عدم قبولی ملزم به ثبت نام در دوره های آموزش زبان فارسی هستند.
۳- چنانچه دانشجویان از کشورهای غیر عربزبان باشند، سطح «پیش مقدماتی» به منظور آشنایی دانشجویان با الفبا و نظام آوایی زبان فارسی به این فهرست اضافه میشود. مدت این دوره ۲۴ ساعت خواهد بود.
۴- طول دوره آموزش زبان فارسی در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته است، و شرط ورود به سطح بالاتر منوط به کسب امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ است. چنانچه دانشجویان علاقه مند به آموزش تخصصی تر باشند، دوره فوق پیشرفته برگزار خواهد شد.
۵- تعداد غیبت مجاز برای هر دانشجو 5 جلسه در هر سطح است و بیش از آن سبب حذف دانشجو از ادامه دوره میشود.
۶- نمره نهایی هر سطح بر اساس فعالیت کلاسی دانشجو(۴۰ نمره)، آزمون میانترم(۱۰ نمره)، آزمون شفاهی پنهایی (۳۰ نمره) و آزمون کتبی نهایی (۲۰ نمره) از ۱۰۰ نمره محاسبه میشود.
۷- دانشجویان موظف هستند کلیه ضوابط امتحان کتبی و شفاهی را مطابق دستورالعمل رعایت کنند و در آموزش مجازی امکانات دیجیتالی اعم از دستگاه، دوربین و میکروفون را فراهم نمایند.
۸- در ابتدای دوره آموزش زبان فارسی کلیه ضوابط و دستورالعمل ها در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و دانشجو حق اعتراض یا اظهار بی اطلاعی نسبت به آن را ندارد.
۹- به کلیه دانشجویان در پایان هر سطح، مدرک قبولی ارائه می شود.
11. مقررات مدرسان
۱- مدرسان مرکز طی یک قرارداد داخلی از مدت زمان همکاری خود و میزان حق التدریس مطلع میشوند.
۲- هر مدرس موظف است تعداد ساعات مقرر آموزشی خود را که در قرارداد ذکر شده است، به صورت کامل برگزار کند.
۳- چنانچه بنا به دلایلی مدرس نتواند جلسهای را برگزار کند میتواند یکی از مدرسانِ مرکز را به عنوان جایگزین معرفی کند و یا خود با هماهنگی با دانشجویان جلسه جبرانی را تا قبل از پایان سطح برگزار نماید.
۴- هر مدرس فقط دو بار در هر سطح مجوز لغو کلاس( مطابق با بند ۳) را دریافت میکند.
۵- ساعات برگزاری کلاسهای هر گروه آموزشی از سوی معاون آموزشی به مدرسان ابلاغ میشود، و آنها موظف به رعایت آن، از لحاظ تعداد و ساعت شروع و پایان ،هستند.
۶- هرگونه تغییر در ساعت برگزاری کلاس باید با هماهنگی رییس و معاون آموزشی مرکز باشد.
۷- هر مدرس موظف است در تقویم آموزشی خود وضعیت حضور خود در هر جلسه را مشخص نماید و در پایان هر دوره آموزشی برای معاون آموزشی ارسال نماید.
۸- هر مدرس موظف به آموزش محتوای آموزشی مورد تایید و مصوب مرکز است و چنانچه مدرسی بخواهد از محتوایی غیر از آن، در کلاس خود بهره گیرد، لازم است محتوا به تایید رییس و معاون آموزشی برسد.
۹- پس از پایان هر جلسه آموزشی مدرس موظف به ارائهی گزارشی از فعالیتهای انجام شده در همان جلسه در گروه واتساپی ( زمان آموزشهای مجازی) و یا در دفتر گزارشات ( زمان آموزشهای حضوری) است.
۱۰- هفت روز مانده به برگزاری آزمون میانترم، هر مدرس موظف است سوالات( کتبی و شفاهی) میان ترم را، متناسب با اصولی که در دورههای تربیت مدرس ذکر شده است، برای تایید برای معاون آموزشی ارسال نماید.
۱۱- ده روز مانده به برگزاری آزمون پایانترم، هر مدرس موظف است نمونه سوالات (کتبی و شفاهی) پایان ترم را، متناسب با اصولی که در دورههای تربیت مدرس ذکر شده است، برای تایید و انتخاب برای معاون آموزشی ارسال نماید.
۱۲- در زمان آموزش حضوری هر مدرس موظف به حضور و مراقبت در جلسه آزمون کتبی نهایی مطابق با برنامه زمانبندی ارائه شده از سوی مرکز، میباشد.
۱۳- پس از برگزاری هر آزمون مدرس موظف است ظرف مدت ۱۰ روز نتایج را برای معاون آموزشی ارسال کند.
۱۴- به تمامی مدرسان مرکز توصیه میشود از ارتباط گیری فراتر از سطح آموزشی با دانشجویان پرهیز کنند، زیرا تبعات آن مستقیما بر عهده خود آنان است.
۱۵- ارزشیابی مدرسان به دو صورت انجام خواهد شد؛ از سوی دانشجویان و از سوی مرکز.
۱۵-۱- ارزشیابی دانشجویی به گونهای است که پرسشنامهای در اختیار دانشجویان قرار میگیرد که حاوی سوالاتی است که دانشجو با پاسخ دادن به آنها شیوهی آموزش و رفتار و منش استاد را از دیدگاه خود مورد ارزیابی قرار میدهد.
۱۵-۲- ارزشیابی مرکز نیز برآیند تمام بندهای این نظام نامه از یک تا 20 است که از جانب مدرس رعایت میشود.
۱۶- مدرسانی که در ارزشیابیها بتوانند موفقیت بیشتری به دست بیاورند از سوی مرکز مورد تشویق قرار می گیرند.
۱۷- طی آموزش مجازی مدرسان صرفا از فضاهای مورد تایید مرکز استفاده نمایند.
۱۸- چنانچه مدرسی بنا به عللی تمایل به ادامه همکاری نداشته باشد، موظف است حداقل یک ماه قبل از شروع ترم جدید به مرکز اعلام نماید.